W ramach współtworzonego przez zespół programistów S&T systemu e-zdrowie, w 2018 roku uruchomiono portal pacjent.gov.pl, którego integralną częścią jest Internetowe Konto Pacjenta. System ten w bezpieczny sposób pozwala na przeglądanie indywidualnej historii świadczeń medycznych sfinansowanych przez NFZ. W IKP odnotowywane są wystawione na danego pacjenta e-skierowania, e-recepty czy e-zwolnienia.
Firma S&T aktywnie uczestniczył zarówno w zaprojektowaniu jak implementacji platformy pacjent.gov.pl, jak i działającej w jej ramach aplikacji IKP. Udostępnienie tych systemów dla obywateli wymagało zarówno kompetencji w obszarze zastosowania nowoczesnych frameworków programistycznych (w tym przypadku Angular), jak i doświadczenia w obszarze rozwiązań na poziomie infrastrukturalnym, pozwalających w prosty sposób skalować aplikacje wraz z dynamicznie zwiększającą się liczbą użytkowników. Ze względu na fakt, że użytkownicy portalu pacjent.gov.pl należą do wszystkich grup wiekowych, zespół S&T musiał wykazać się także zaawansowaną znajomością zagadnień UX.
Internetowe Konto Pacjenta odegrało kluczową rolę w usprawnieniu komunikacji z obywatelami po wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 r. Zaangażowanie zasobów informatycznych S&T pomogło m.in. w szybkim uruchomieniu takich funkcjonalności jak możliwość sprawdzenia wyniku testu na koronawirusa czy natychmiastowe uzyskanie informacji o nałożonej kwarantannie lub izolacji domowej. Elastyczna rozbudowa systemu o najbardziej przydatne funkcjonalności przyczyniła się do lawinowego wzrostu uruchamianych kont. Od stycznia 2020 r. do lipca 2021 r. z systemu IKP skorzystało już ponad 10 mln użytkowników. Tylko w pierwszej połowie 2021 r. liczba aktywnych kont wzrosła o 5 mln.
Sukces Internetowego Konta Pacjenta wynika z jego użyteczości. Potwierdza to zarówno liczba osób, które uruchomiły IKP, jak i wyniki ubiegłorocznego badania świadomości, w którym ponad 3/4 respondentów deklarowało jego przydatność.
Znaczna część funkcjonalności, które pojawiły się na IKP w okresie pandemii, nie była wcześniej planowana. Zostały wprowadzone jako reakcja na bieżące potrzeby Polaków związane z dostępem do informacji online o swoim zdrowiu. Fakt, że zostały sprawnie wdrożone świadczy m.in. o bardzo dużym potencjale rozwojowym IKP.
– Jarosła Kieszek, dyrektor Centrum e-Zdrowia
Źródło: Centrum e-Zdrowia.
Centrum e-Zdrowia to państwowa jednostka budżetowa powołana przez Ministra Zdrowia. Głównym przedmiotem działalności Centrum e-Zdrowia jest realizacja zadań z zakresu budowy społeczeństwa informacyjnego, obejmujących organizację i ochronę zdrowia oraz wspomaganie decyzji zarządczych na podstawie prowadzonych analiz. Centrum e-Zdrowia odpowiada za monitorowanie planowanych, budowanych i utrzymywanych systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym.