Wybór modelu finansowania IT w przedsiębiorstwie to istotny element, który może odegrać znaczącą rolę w realizacji cyfrowej transformacji organizacji.

Czy lepiej kupować, inwestować (we własną infrastrukturę) czy też zdecydować się na używanie i modele subskrypcyjne? W jaki sposób dobrać rozwiązania, które wyposażą nas w niezbędne narzędzia, umożliwiające pracę zdalną, a jednocześnie będą elastyczne i pozwolą na dynamiczne dostosowanie do zmieniających się potrzeb, a do tego odpowiedzą na możliwości finansowe firmy?

Epidemia koronawirusa zmusiła firmy do natychmiastowego znalezienia sposobu na zarządzenie sytuacją kryzysową, przy jednoczesnym wymuszeniu rozwagi inwestycyjnej i optymalizacji kosztowej. Po kilku miesiącach od pierwszego lockdownu prognozy nie napawają optymizmem. Mając na uwadze zapowiadane spowolnienie gospodarcze, a także skurczenie się wielu branż, wydaje się, że strategia optymalizacji kosztów będzie towarzyszyła przedsiębiorstwom znacznie dłużej niż przewidywaliśmy. Przed nami reorganizacja firm, nastawiona na zdalne wykonywanie obowiązków w znacznie większym zakresie niż przed epidemią.

Przygotujmy się na reorganizację

Na razie dysponujemy zbyt małą wiedzą, by stwierdzić, czy „home office” będzie tańszym rozwiązaniem niż „trzymanie” pracowników w jednym miejscu. Na tym etapie możemy być pewni, że ze względu na obostrzenia sanitarne, jeszcze przez długi czas nie będziemy mogli eksploatować przestrzeni biurowej w dotychczasowej formie i raczej stosować hybrydowy, rotacyjny model pracy. Wydaje się, że minimalizując powierzchnię biurową, a tym samym koszty eksploatacyjne, na horyzoncie pojawia się możliwość długoterminowych oszczędności. To od strony powierzchni biurowej i sposobu pracy. Patrząc na obecną rzeczywistość przez pryzmat inwestycji w IT, ewidentnie widać rosnącą akceptację i wzrostowy trend rozwiązań opartych o miesięczne opłaty wraz z korelacją korzyść <-> koszt, zamiast stosowanych dotychczas powszechnie jednorazowych inwestycji ze wsparciem na kilka lat naprzód – co w każdym przypadku prowadziło do przewymiarowania i ponoszenia kosztów na wyrost. Pamiętajmy jednak, że czeka nas systemowa reorganizacja przedsiębiorstw. Przyszła rentowność organizacji w dużej mierze będzie zależała od wyboru odpowiedniego modelu finansowania. Takiego, który pozwoli uniknąć dużych inwestycji na początku projektu dając pełną funkcjonalność i bezpieczeństwo, utrzymać efektywność pracy i procesów, a przede wszystkim będzie wpływał na przewagę konkurencyjną. I ten model będzie z pewnością zupełnie inny niż dotychczas, dlatego wymaga innego sposobu myślenia. Te organizacje, które dokonają tej zmiany jako pierwsze, skorzystają najwięcej.

Avatar
Mariusz Grabowski

HPE GreenLake Sales Manager, Hewlett Packard Enterprise

Model usługowy czy tradycyjny?

Decyzję o wyborze modelu – czy to usługowego, tradycyjnego czy mieszanego każda firma powinna podjąć po przeanalizowaniu celów biznesowych i tego, jak IT może wesprzeć realizację tych celów. Cyfryzacja jako jeden wielki zbiór możliwych korzyści biznesowych, gotowość i odwaga organizacji w obieraniu ambitnych celów, czy spory udział pracy zdalnej w porównaniu do sposobu wykonywania obowiązków przed epidemią wymuszą zmiany w podejściu do organizacji działów i zasobów IT.

W przypadku inwestowania we własną infrastrukturę IT musimy liczyć się z jednorazowym, wysokim kosztem,  obarczonym do tego wieloma niewiadomymi, jak choćby ryzykiem przewymiarowania (utracone pieniądze) czy niedowymiarowania (utracone korzyści), czy czasem życia technologicznego, umiejętnością regularnego odświeżania i zapewniania odpowiedniej wydajności w czasie etc. Po tym czasie będziemy musieli liczyć się z powtórzeniem całego procesu. Decydując się na zakup własnego sprzętu czy oprogramowania „wiążemy się” z daną infrastrukturą na dość długi czas. A to może mieć znaczący wpływ na podejmowanie decyzji biznesowych w trakcie, a także ograniczać zwinność organizacji w odpowiedzi na zmieniające się realia rynku. Jeśli do tych niepewności dodamy fakt, że wszystkie koszty zostały już de facto poniesione – nie tworzy to dobrej bazy dla dynamicznie zmieniającego się biznesu.

W przeciwieństwie do modelu tradycyjnego, model usługowy cechuje się znacznie większą elastycznością, a w przypadku korzystania z usług vendorów – to na ich barkach spoczywa odpowiedzialność za prawidłowe działanie wszystkich sprzętów, niezbędnego serwisu infrastruktury i usług, a także zapewnienie opieki specjalistów, którzy poprowadzą klienta przez cały proces wdrożenia i korzystania z usług. Podejście usługowe daje tą zaletę, że celem usługi jest realizacja funkcji celu (np. dostarczenie odpowiedniej pojemności w określonym czasie, np. w ciągu dnia odpowiednik 30 serwerów, a nocą moc odpowiadająca 20 serwerom) a nie fakt posiadania (30 serwerów na 3 lata). W zależności od potrzeb usługi IaaS, PaaS czy SaaS można finansować zwykle w dogodny dla klienta sposób, z możliwością elastycznej zmiany parametrów w trakcie (takich jak dodanie dodatkowej mocy obliczeniowej albo funkcjonalności czy modułu w aplikacjach). Cechą charakterystyczną opisywanego tu modelu usługowego jest to, że za dostarczoną pojemność IT klient ponosi miesięczne koszty zgodnie z poziomem konsumpcji. Daje to silny sygnał dla biznesu i jasną korelację korzyści z ponoszonymi kosztami. Na koniec warto wspomnieć także o tym, że fizycznie rozwiązanie jest instalowane we wskazanym przez klienta miejscu, dzięki czemu doskonale wiemy gdzie przechowywane są dane.

Cyfrowe organizacje to kierunek rozwoju

Budując cyfrowe środowisko pracy powinniśmy mieć na uwadze przede wszystkim wydajność procesów oraz bezpieczeństwo organizacji, a co za tym idzie – wybór zaufanego dostawcy usług, który stanie się partnerem w całym procesie. I dopiero wtedy, kierując się tymi wytycznymi, dobierać model finansowania infrastruktury i zasobów IT, który odpowie na potrzeby, ale także możliwości finansowe firmy. Nie ma uniwersalnego rozwiązania, które sprawdzi się we wszystkich organizacjach – pomimo bogatego know-how i doświadczenia we wdrożeniach, które posiadamy w S&T, ciężko jednoznacznie powiedzieć, który model będzie tańszy. Dopiero audyt rozwiązań IT, krytyczne spojrzenie na możliwości ekonomiczne, a także wgląd w rzeczywiste potrzeby firmy i pracowników, pozwolą nam wybrać odpowiedni sposób finansowania. Warto pamiętać, że cyfrowe organizacje nie będą chwilowym wymysłem, a raczej dominującym kierunkiem rozwoju. To, co okazuje się tańsze w krótkiej perspektywie, może być droższe w dłuższej i na odwrót.

Avatar
Marcin Germel

Sales Director, Enterprise Sector, S&T

 

Zobacz podobne

21.10.2020

Sektor publiczny potrzebuje IT w modelu usługowym

Negatywny wpływ pandemii na gospodarkę oprócz bezpośrednich skutków takich jak recesja, czy zmiany w systemach łańcuchów dostaw i produkcji nie oszczędził również sektora publicznego.
21.10.2020

Zasoby IT: nie musisz inwestować, by rozwijać firmę

Kryzys COVID-19 wciąż budzi wiele obaw wśród menedżerów. Jednym z ważniejszych zadań było (i wciąż jest) - zapewnienie efektywności organizacji, które nowa rzeczywistość zmusiła do przejścia na pracę zdalną.
15.10.2020

Zmiana modelu pracy wymaga zmiany w konsumpcji IT

Masowe i długotrwałe przejście na pracę zdalną to jedna z tych konsekwencji epidemii koronawirusa, która wywarła największe piętno na rzeczywistości biznesowej.

Zapisz się na newsletter S&T

Dane są podawane dobrowolnie. Podanie danych oznaczonych gwiazdką (*) jest obowiązkowe do otrzymania newslettera.
Zgoda oznacza możliwość otrzymywania informacji handlowych dotyczących produktów i usług promowanych przez spółki z grupy S&T AG, jak również informacji marketingowych powstałych we współpracy z naszymi partnerami technologicznymi. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej zgody przed jej cofnięciem.
Jeśli chcą Państwo wycofać zgodę, mogą Państwo tego dokonać tutaj.

Administratorem Państwa danych osobowych jest właściwa spółka z grupy S&T AG, mająca siedzibę w Polsce. Podane dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia działań marketingowych, co jest prawnie uzasadnionym interesem Administratora. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w Polityce prywatności.