Avatar Marcin Germel Sales Director, Enterprise Sector, S&T

Mierzenie efektywności pracy zdalnej to wyzwanie przed którym stajemy nie tylko na poziomie technologicznym, ale przede wszystkim ustawodawczym.

Jeśli praca wykonywana jest w modelu zadaniowym, sprawa wydaje się jasna. Jak jednak mierzyć efektywność procesów w innych wypadkach?

Aktualny model pracy zdalnej nie miał czasu na ewolucję – nastał w sposób rewolucyjny i miał jasny cel – utrzymać ciągłość działania organizacji. Po kilku miesiącach przychodzi czas na refleksje, pytania i wątpliwości. A te największe związane są właśnie z utrzymaniem efektywności procesów.

Nie mamy jeszcze ustandaryzowanych metod mierzenia efektywności pracy zdalnej. Jedynym punktem odbicia są deklaracje samych pracowników, a te zmieniały się na przestrzeni ostatnich miesięcy. Najświeższe dane (z sierpnia) pokazują, że wielu Polaków przyznało, że ich praca na home office jest mniej efektywna. Z drugiej strony badania pokazały, że nadal chcieliby pracować w takim trybie.

img

Home office pożądanym modelem pracy

To obecnie jedno z największych wyzwań, z którym się zmierzymy w najbliższej przyszłości. A w ślad za nim pójdzie z pewnością wiele pomysłów na rozwiązanie kwestii efektywności. Musimy się przygotować, że wiele z nich może pójść w kierunku nadmiernej kontroli, takiej jak na przykład śledzenie ruchu pracowników, czy dokładne rejestrowanie obecności. Warto pamiętać jednak, że kontrola nie oznacza efektywności procesów. Na efektywność przełoży się przede wszystkim zapewnienie jak największego komfortu pracy.

Zmiany w kodeksie pracy i wsparcie ad hoc

Eksperci wskazują, że praca zdalna utrzyma się jeszcze przez długi czas, przynajmniej w częściowym wymiarze. W ślad za nią pójdą zmiany prawne i nowelizacja kodeksu pracy, która została zapowiedziana. Nowe przepisy mają obowiązywać od pierwszego kwartału 2021 roku. Wtedy też, być może zostaną ustrukturyzowane narzędzia do mierzenia efektywności.

Na razie pozostają nam rozwiązania nakierowane głównie na wspieranie użytkownika końcowego i dokładne słuchanie informacji zwrotnych. A tu z pomocą mogą przyjść profesjonalne systemy do pracy zdalnej i opieka partnera technologicznego, który wesprze nas w redukcji przestojów, za które odpowiadają niedziałające urządzenia.

img

Wsparcie użytkownika końcowego odegra znaczącą rolę

Wsparcie użytkowników końcowych w niezawodnym działaniu sprzętu może znacząco przyczynić się do wzrostu efektywności procesów. Zwłaszcza w rzeczywistości, w której mamy utrudniony kontakt bezpośredni z innymi pracownikami. Najważniejszą cechą takiego wsparcia jest przede wszystkim proaktywność i bieżąca kontrola sprawności sprzętu, z którego korzystają pracownicy. To pozwoli wyeliminować część problemów jeszcze zanim się pojawią. A tym samym – znacząco wpłynie na produktywność i komfort pracy.

 

Zobacz podobne

23.09.2021

Jak wybrać system ERP?

W dzisiejszych czasach niemal każda organizacja wykorzystuje jakiś rodzaj oprogramowania komputerowego, które w mniejszym lub większym stopniu (w zależności od posiadanych funkcji) ułatwia codzienne funkcjonowanie firmy i jej pracowników.
24.08.2021

Dzień Windowsa

Jaki jest najpopularniejszy system operacyjny na świecie? Co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości, a ewentualne dyskusje na ten temat zakończy fakt, że w kalendarzu umieszczone zostało jego święto.
01.08.2021

Mikroinstalacje w fotowoltaice – znaczenie i rola inteligentnych liczników

Globalna energetyka przechodzi bezprecedensową transformację. Wraz z rozpowszechnianiem OZE i rozwojem technologii magazynowania energii rosną wyzwania stawiane operatorom systemów dystrybucyjnych. Rozwój fotowoltaiki odgrywa w tym procesie znaczącą rolę.

Zapisz się na newsletter S&T

    Dane są podawane dobrowolnie. Podanie danych oznaczonych gwiazdką (*) jest obowiązkowe do otrzymania newslettera.
    Zgoda oznacza możliwość otrzymywania informacji handlowych dotyczących produktów i usług promowanych przez spółki z grupy S&T AG, jak również informacji marketingowych powstałych we współpracy z naszymi partnerami technologicznymi. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej zgody przed jej cofnięciem.
    Jeśli chcą Państwo wycofać zgodę, mogą Państwo tego dokonać tutaj.

    Administratorem Państwa danych osobowych jest właściwa spółka z grupy S&T AG, mająca siedzibę w Polsce. Podane dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia działań marketingowych, co jest prawnie uzasadnionym interesem Administratora. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w Polityce prywatności.