Avatar Patryk Borzęcki SAP Segment Manager, S&T

Skala wyzwań o charakterze gospodarczym i społecznym spowodowana przez wybuch globalnej epidemii znacznie uwypukliła potrzebę przyspieszenia transformacji cyfrowej w branży utilities.

W najbliższych miesiącach i latach możliwość wykonywania pracy zdalnej, automatyzacja procesów administracyjnych, utrzymanie kontaktów biznesowych bez konieczności fizycznego kontaktu czy sprawna wymiana dokumentów elektronicznych będą decydować o kondycji całego sektora.

S&T od wielu lat zajmuje się dostarczaniem przedsiębiorstwom wodno-kanalizacyjnym i ciepłowniczym najnowocześniejszych rozwiązań informatycznych. Nasze usługi obejmują całe spektrum wsparcia IT w zakresie zarządzania, automatyzacji procesów, utrzymania systemów czy dostawy narzędzi ICT dla firm z branży utilities. Przedsiębiorstwa te, tak jak służba zdrowia, policja czy wojsko nie mogą zawiesić działalności. Ich niezakłócone funkcjonowanie jest jednym z fundamentów działalności państw i gospodarek. W obliczu ograniczonej mobilności społecznej jeszcze ważniejsza wydaje się ich dalsza cyfryzacja.

Elektroniczny obieg dokumentów i wyeliminowanie kontaktu bezpośredniego

W aktualnej sytuacji nikogo już nie dziwi postępująca automatyzacja kolejnych procesów i procedur oraz stałe odchodzenie od wszelkiej dokumentacji „papierowej”. W nadchodzących czasach dodatkowego znaczenia nabiorą nowoczesne narzędzia pozwalające działać w sposób wcześniej zdefiniowany w kontaktach z otoczeniem rynkowym. Wśród nich warto wymienić aplikacje, które w automatyczny sposób pobierać dane z systemów transakcyjnych (np. rozliczenia awarii czy inwestycji, itd.), wyposażone w mechanizmy obsługi dokumentów elektronicznych. Doskonałym przykładem tego typu rozwiązań są dodatkowe komponenty technologii SAP. Wśród nich coraz bardziej popularne są moduły i aplikacje będące uzupełnieniem procesów w zakresie obsługi operacji back-office, a także rozwiązania klasy ECM (np. OpenText) znacznie usprawniające  zarządzanie dokumentami elektronicznymi.

Z cała pewnością w warunkach ograniczanych do minimum kontaktów fizycznych, także w branży utilities, rośnie waga zarządzania pracującymi zdalnie zespołami terenowymi. W przypadku organizacji obsługujących rozległe obszary i rozproszone na nich elementy infrastruktury technicznej ma to szczególne znaczenie. Mobilna obsługa działań obejmująca dyspozycję zadań, raportowanie i ewidencjonowanie danych to już nie tylko sposób na podnoszenie efektywności i redukowanie kosztów, lecz także metoda na obniżanie ryzyka w obsłudze kluczowych procesów biznesowych. Dzięki stworzeniu w pełni cyfrowych miejsc pracy instytucje z branży utilities mogą zagwarantować sobie dostępność operacyjną zasobów o znaczeniu strategicznym. Rozwiązanie S4Water, oferowane przez S&T, obejmuje mobilne wsparcie zespołów i pojedynczych specjalistów obsługujących klientów i infrastrukturę bez potrzeby fizycznego kontaktu z jednostką macierzystą. Mimo wyeliminowania kontaktu z osobami spoza zespołu, narzędzie to daje zarówno pełną kontrolę dyspozytorską, jak i automatyczną obsługę procesów administracyjnych

Wsparcie procesów w call center

Niewątpliwie w sektorze utilities ważnym kanałem obsługi klientów są infolinie telefoniczne. Nie dziwi więc fakt, iż coraz więcej przedsiębiorstw jest zainteresowanych wdrożeniem elektronicznych asystentów wspierających działania call center. Narzędzia te w oparciu o zintegrowane z systemem CRM rozwiązania – takie jak np. system S4Water, pozwalają poprawić wielopłaszczyznową komunikację z klientem. Tego rodzaju dodatki umożliwiają m.in. zarządzanie połączeniami wychodzącymi i przychodzącymi czy automatyczną identyfikację klienta na podstawie numeru telefonu i adresu poczty elektronicznej. Zdecydowanie ułatwiają także pracownikom Customer Care równoległą obsługę klientów w wielu kanałach kontaktu. Umożliwiają także zaimplementowanie szablonów odpowiedzi i przeprowadzanie transkrypcji rozmów. Dzięki wdrożeniu aplikacji informatycznych wspierających pracę call center, możliwe jest też szybkie przekierowanie różnego rodzaju korespondencji (email, fax, list) do odpowiednich zespołów i ekspertów.

Infrastruktura IT: nowe wyzwania

Lawinowo rosnąca ilość danych wpływa na konieczność zdefiniowania na nowo potrzeb i wymagań dla infrastruktury IT. Przedsiębiorstwa z sektora usług użyteczności publicznej także stoją przed koniecznością większego otwarcia się na komunikację z otoczeniem gospodarczym w sposób ekonomiczny i zarazem bezpieczny. S&T ma szerokie doświadczenie w obszarze migracji części zasobów do chmury obliczeniowej, co pozwala na lepsze wyskalowanie infrastruktury IT. W swojej ofercie firma posiada gotowe pakiety migracji do chmury dla rozwiązań opartych na tradycyjnej technologii bazodanowej czy na najnowocześniejszej technologii przetwarzania w pamięci (In Memory Processing) bazującej na SAP HANA.

Ograniczenia związane z dalszym utrzymaniem częściowej izolacji społecznej jeszcze na długo utrzymają się w naszym codziennym życiu zarówno społecznym, jak i gospodarczym. Wielu ekspertów przewiduje, że wirus Covid-19 z dużym prawdopodobieństwem i ze zdwojoną siłą powróci jesienią. Jeśli taki scenariusz zrealizuje się, oznacza to, że przedsiębiorstwa odpowiedzialne za funkcjonowanie infrastruktury krytycznej (dystrybutorzy energii elektrycznej, dostawcy ciepła czy zaopatrzenia w wodę) mają zaledwie kilka miesięcy na zabezpieczenie krytycznych procesów przed uderzeniem drugiej fali epidemii.

 

Zobacz podobne

04.06.2021

Dzień Informatyka 2021

Nie ma wątpliwości, że informatyka, internet oraz branża technologiczna to obecnie najprężniej rozwijający się sektor. W związku z tym nie dziwi, że w kalendarzu pojawił się specjalny Dzień Informatyka.
13.04.2021

Bezpieczne przechowywanie i udostępnianie danych

W dobie pracy w rozproszonym środowisku ochrona przed utratą zamówień klientów, opóźnieniami w produkcji czy przestojem pracy w firmie stają się kluczowe dla utrzymania ciągłości biznesu.
31.03.2021

Światowy Dzień Backupu

Statystyki wskazują, że każdego roku około 60 tysięcy komputerów ulega awariom, których nawet najbardziej doświadczeni informatycy nie są w stanie odwrócić.

Zapisz się na newsletter S&T

    Dane są podawane dobrowolnie. Podanie danych oznaczonych gwiazdką (*) jest obowiązkowe do otrzymania newslettera.
    Zgoda oznacza możliwość otrzymywania informacji handlowych dotyczących produktów i usług promowanych przez spółki z grupy S&T AG, jak również informacji marketingowych powstałych we współpracy z naszymi partnerami technologicznymi. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej zgody przed jej cofnięciem.
    Jeśli chcą Państwo wycofać zgodę, mogą Państwo tego dokonać tutaj.

    Administratorem Państwa danych osobowych jest właściwa spółka z grupy S&T AG, mająca siedzibę w Polsce. Podane dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia działań marketingowych, co jest prawnie uzasadnionym interesem Administratora. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w Polityce prywatności.