Kontrakt na utrzymanie platformy e-zdrowie, wspierającej funkcjonowanie takich systemów jak: e-Recepta, e-Skierowanie, rejestracja Zdarzeń Medycznych, wymiana Elektronicznej Dokumentacji Medycznej, gabinet.gov.pl, Internetowe Konto Pacjenta czy jego odpowiednik w wersji mobilnej aplikacja mojeIKP, będzie kontynuowany przez kolejne 4 lata przez zespół Axians.

System eZdrowie jest podstawą wszystkich procesów transformacji cyfrowej w polskiej służbie zdrowia. Umożliwia w bezpieczny sposób gromadzenie, analizę i udostępnianie zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych.

Axians od 2018 r. współpracuje z Centrum e-Zdrowia w zakresie budowy i rozwoju centralnej platformy usług publicznych w obszarze ochrony zdrowia. Firma odpowiada za tworzenie oprogramowania, świadczenie usług autoryzacji (weryfikacja wytworzonego kodu przez podmioty trzecie) oraz usługi utrzymaniowe.

Głównym zadaniem zespołu Axians w ramach nowej umowy utrzymaniowej jest odciążenie Centrum eZdrowia od wszelkich działań związanych z administrowaniem i zarządzaniem bezpieczeństwem wytworzonego środowiska IT. Firma odpowiada także za optymalizację parametrów jakościowych w ramach eksploatacji systemu eZdrowie. W obszarze utrzymania Axians świadczy bieżącą obsługę techniczną, realizuje naprawy i minimalizuje ich skutki w oparciu o zaakceptowane SLA. Podstawowym wyzwaniem przy realizacji kontraktu na rzecz Centrum eZdrowia jest skala aplikacji i jej ogólnopolski zasięg, zabezpieczany w kilku redundantnych centrach informatycznych.

Skala i zasięg platformy eZdrowie

  • E-recepta: w ciągu 3 lat do systemu trafiło ponad 1 mld e-recept,
  • E-skierowanie: w ciągu 2 lat oprogramowanie zapewniło obsługę ponad 146 mln e-skierowań,
  • E-dokumentacja medyczna: w ciągu 1,5 roku w systemie zarejestrowano ponad 122 mln elektronicznych dokumentów dotyczących zdarzeń medycznych,
  • Portal pacjent.gov.pl: wspiera informacyjnie ponad 15 mln obywateli Polski.

Zastosowane przez Axians w Polsce rozwiązania architektoniczne w ramach platformy są innowacyjne i unikalne w skali całego kraju. Dzięki mechanizmom wirtualizacji i konteneryzacji uzyskano niespotykaną dotychczas w kraju zdolność do szybkiego skalowania i rozwoju platformy. Elastyczność technologiczna platformy e-Zdrowie w sposób istotny wpłynęła na administracyjną zdolność obsługi pacjentów podczas pandemii. W czasie gdy dynamika zdarzeń wymuszała bardzo pilne i radykalne działania dotyczące cyfryzacji usług wspierających walkę z COVID-19, zastosowany w platformie silnik bazy danych w architekturze klastra geograficznego multi-master zagwarantował stabilność i ciągłość działania przy obsłudze ok. 100 mln transakcji dziennie.

Utrzymywany i rozwijany przez zespół Axians system został wykorzystany do zwalczania epidemii COVID-19. Zastosowane w ramach platformy eZdrowie rozwiązania informatyczne są jedynymi w Polsce rozwiązaniami cyfrowymi dedykowanymi do obsługi szczepień przeciw COVID-19. Dzięki oprogramowaniu wspieranemu przez Axians w Polsce obsłużono blisko 53 mln. szczepień oraz wystawiono ponad 21 mln europejskich certyfikatów szczepienia COVID-19.

W ramach projektu realizowanego na rzecz Centrum e-Zdrowia Axians odpowiada także za budowę i funkcjonowanie jednej z największych w Polsce hurtowni danych, zasilanej informacjami z wielu systemów centralnych. Odbiorcami gromadzonych i przetwarzanych danych są m.in. takie podmioty jak Ministerstwo Zdrowia, Kancelaria Premiera Rady Ministrów (dane statystyczne o zaszczepionych), Państwowy Zakład Higieny, (dane o szczepieniach), Narodowy Fundusz Zdrowia (dane dotyczące COVID-19), Ministerstwo Edukacji i Nauki (dane o szczepieniach studentów i pracowników naukowych). Hurtowania Danych obsługuje ponad 1 mln wywołań usług dziennie.

Zobacz pozostałe aktualności